Jaarthema:

DE 4 ELEMENTEN VAN MOEDER NATUUR

AARDE  -  VUUR  -  LUCHT  -  WATER

Op 9 september openden we ons jaarthema: "De 4 elementen van Moeder Natuur".

De vier natuurelementen: aarde, vuur, lucht en water kwamen dan ook op bezoek.

Zij vertelden ons waarom ze toch zo belangrijk zijn. Maar het ergste van al was: ieder vond zichzelf hen het beste.
Gelukkig was mijnheer de Uil er ook met zijn wijze raad: ieder van jullie is belangrijk en nuttig maar je hebt elkaar nodig.

Iedereen kan iets, maar niemand kan alles!

OK, daar waren de vier natuurelementen het ook mee eens en ze waren alle vier gelukkig en tevreden.

TERUG

 

Tot einde oktober werd er in de klassen gewerkt rond het eerste natuurelement: "Onze aardige aarde".

Juf Griet nam de kleuters mee op speurtocht naar het bos met al zijn pracht van bladeren en vruchten. En ze gingen er op zoek naar dieren die tussen de planten en onder de grond leven.

In de tweede en derde kleuterklas gingen ze op zoek naar kriebelbeestjes en experimenteerden ze met het maken van sporen en afdrukken in verschillende soorten aarde.

Met alle kleuters van de 2de en 3de kleuterklas gingen we op zoek naar kriebelbeestjes.

In de klas konden we de diertjes die we gevonden hadden heel goed bekijken.

Onze 4 jarige kleuters knutselden een rupsje.

Alle kleuters van juf. Petra en juf. Ann gingen op stap in het bos.

Kijk eens, ... ik voel hoe dik de bomen zijn.

Even uitrusten en genieten van de mooie natuur.

Bij een omgevallen boom kunnen we de wortels van de boom goed zien.

Met verf en gekleurd papier maken we de mooie herfstbomen na.

Onze 5 jarige kleuters maken een een schilderijtje waarbij ze met een stokje tekenen in klei.

Met onze natte schoenen maken we zelf afdrukken op het tuinpad.

Met verf en gedroogde blaadjes gaan we aan de slag om mooie afdrukken te maken.

In de eerste graad kwamen onder andere dieren in de herfst, de delen van de boom, sporen herkennen, fruit en een hyacint planten aan bod.

De leerlingen van de tweede graad leerden over de delen van de plant; ze bezochten het containerpark en maakten kennis met de wijngaard.

De kinderen van de tweede graad hadden een hoekenwerk rond de kleuren van onze "aardige aarde".

 

Kleurenmagie, schutkleuren, warme en koude kleuren, gekleurde dieren, de kleuren van de regenboog, de primaire kleuren....
Nooit geweten dat er zoveel over kleuren te vertellen viel!

Hier kan je zien welke proefjes de kinderen tot een goed einde brachten.

 

Zij bezochten ook de wijngaarden van Houwaart.

Op de zuidhelling van de Houwaartse berg ligt de prachtige wijngaard van Daniël en Marie-Louise.
Wij mochten er een kijkje gaan nemen.
Daniël liet ons zien hoe de wijn precies gemaakt wordt.
Proeven van de wijn "Danouise" stellen we nog enkele jaren uit maar... de druifjes smaakten alvast!

Een stukje van de wereld ontdekken werd een opdracht voor de derde graad.

We werkten met de wereldkaart, de wereldbol, de atlas, het kompas, topografische kaarten,… Met heel wat opgedane kennis, zijn we gaan wandelen en vergeleken we het landschap van Houwaart met vele andere landschappen. Tenslotte keken we ook eens naar de soorten reliëfvormen.
Ook als knutselopdracht mochten we werken rond de wereld. Elk groepje koos een werelddeel dat ze zouden uitwerken. Met heel wat verschillende materialen en veel creativiteit, gingen we aan het werk. De resultaten waren fenomenaal! Bravo aan iedereen!

 

TERUG

 

 

Stilaan komt de periode van Kerstmis dichterbij. Een periode van gezellig samen zitten aan een haardvuur, brandende kaarsjes, de kerstboom,…

Vandaar dat we de komende weken in alle klassen gaan werken rond het tweede stukje van ons jaarthema 'de vier oerelementen' : VUUR!

Op 24 november werd het thema geopend met een toneelstukje, gebracht door de derde graad,

waarin de evolutie van het vuur vanaf de Oertijd tot nu werd weergegeven.

De toepasselijke titel: "Vonken en vuur".


In de oertijd.


Met hout vuur maken.


De fakkel.


Het haardvuur.


Het elektrisch vuur.


En... dicht bijeen knuffelen is ook... warm.

 

De kleuters van de eerste kleuterklas ontdekken een verhaal i.v.m. een vuurtje, ze leren 'vurig' vertellen en ze leren iets over kaarsjes.


Tijdens ons project “vuur” beeldden we het kerstverhaal uit… De kerstfiguren werden niet alleen “warm” gehouden door de os en  de ezel, maar ook door brandende fakkels, zoals jullie kunnen zien.

 

De kleuters van de tweede en derde kleuterklas ervaren warmte op verschillende manieren.

Ze ontdekken de verschillende soorten verwarming, hoe we onszelf kunnen verwarmen, hebben het over kaarsen en over de gevaren die er kunnen zijn met vuur en warmte.
Maar vooral ook over warmte door gezellig samen te zijn in de klas.

 

We mochten een brandende kaars "heel voorzichtig vasthouden".

Van dansen kregen we het lekker warm.

En of we in onze klas  "gezellig samen zijn", dat merk je aan de volgende foto's.

 

De kinderen van de eerste graad gaan op zoek naar dag en nacht en ontdekken welke dieren 's nachts leven.

Ze onderzoeken wie er 's nachtswerkt.

Ze leren ook over de brandweer, over veiligheid: pas op met vuur en over opvallen in het verkeer.

 

Op 11 december brachten we een bezoekje aan de bakker in ons dorp.

 

We hadden allerlei vragen voorbereid en zo konden we eerst Michele interviewen.
Michele had voor ons lekkere koekjes klaarstaan om te bakken in de oven.
Terwijl we wachtten tot de lekkere koekjes klaar waren, kregen we nog wat uitleg.
Eindelijk waren de koekjes klaar!  Dank u wel Michele!
En dan ... smullen maar!

 

De kinderen van de tweede graad leren hoe ze met EHBO: brandwonden kunnen verzorgen.
En ze leren alles over de geschiedenis van het licht en de verwarming

Op dinsdag 9 december kwam Rita ons vertellen over brandwonden...


En dit is wat we nooit mogen vergeten: eerst water, de rest komt later!
 

De kinderen van de derde graad ontdekken dat de aarde een grote vuurbol is en benoemen de delen van de aardbol.
Ze gaan op zoek waar de vulkanen zich op aarde situeren en hoe ze ontstaan.

Aan de hand van bekende liedjes te weten komen dat vuur ook liefde is en dat we samen werken aan een betere wereld: solidariteit,…
Ze leren ook hoe klei baksteen wordt.

 

Op donderdag 18 december sloten we het thema "Vonken en vuur" af.
Alle kinderen toonden aan elkaar waarover ze geleerd hadden of waarrond er gewerkt werd.
 

TERUG

 

Om maandag 2 maart startten we met het derde deel van ons jaarthema: "De 4 elementen van Moeder Natuur": het project: "DE LUCHT IN!"

Lucht is natuurlijk heel iets anders dan de vorige thema's: aarde en vuur. Lucht kan je niet zien,voelen of  ruiken.

Daarom vonden we het nodig om eens een professor uit te nodigen die alles weet over lucht.

Onze reporter stelde wel heel moeilijke vragen aan professor Pippo Ballon:

Kan je lucht vangen? Wat is luchtdruk? Wat is een luchtspiegeling? Hoe kan je zweven? ...

Professor Pippo Ballon wist wel op al die vragen een antwoord... maar... of dit wel het juiste was...???

Zo liet de prof bij de vraag "Wat is CO2?" een foto zien van zijn papegaai Coco... dus...???

 

In de loop van de dag kregen alle kinderen een kaartje om daarop hun naam en hun wens te schrijven of te tekenen.

Al deze wensen lieten we samen de lucht in!

Hou alvast het luchtruim van Houwaart en omstreken goed in de gaten.

En we kregen al snel enkele kaartjes opnieuw toegestuurd:
Het kaartje van Junia vloog tot in een boomgaard ergens tussen Waanrode en Kerbeek-Miskom: En het kaartje van Zoë kregen we teruggestuurd vanuit Riemst:

Maar de ballon van Milan vloog veruit het vest. Voor hem kwam deze hele mooie brief helemaal vanuit Duitsland:

 

 

In de klassen wordt er op ieders niveau gewerkt rond dit thema.

De kleuters van juf Griet gaan aan de slag met ballonnen en vliegertjes.

Tijdens het project lucht gingen de jongste kleutertjes kijken naar de wolken.

En ja… Er vloog ook een vliegtuig in de lucht.

We speelden ook zelf “vliegtuig”.

Er kwam een “Katarinaparkiet” op bezoek in onze klas.

Slingers wegblazen, spelen met gekke ballonnen,…Het hoorde er allemaal bij.

We zongen het lied “Tjoep zegt de vlieger” voor elkaar.

 

Bij juf Petra en juf Ann gaan de kleuters op exploratietocht bij winderig weer. Ze leren ook zelf wind maken op verschillende manieren. Een vlieger en luchtballon knutselen hoort er natuurlijk ook bij.

Twee weken hebben we bij juf. Petra vol overgave gewerkt rond het thema “de lucht in!”.

Een boeiend thema zo bleek want onze kleuters waren heel enthousiast!

Geniet mee van enkele sfeerbeelden uit de klas.

Schrijfdans: lucht schilderen met verf, lijm en onze handen, alles zag blauw!

Ballonnen bij een clown stempelen en schilderen.

Tjoep zegt de vlieger… en maar kleven.

 

Bewegen met ballonnen in de turnles.

Schilderen van de lucht met witte schapenwolken.

Vouwen van vlinders.

Bezoek aan de vogels bij Kylian thuis.

Vlinder knutselen.

Voorbereidend schrijven: de veren van een uil.

Wat een creativiteit!! Vrij tekenen op het krijtbord.

Vogels boetseren met een echte pluimstaart.

 
Tijdens het project probeerden we in de klas van juf. Ann op allerlei manieren zelf wind te maken en experimenteerden we met voorwerpen die wind maken.

De ventilator liet onze haren in de wind vliegen...

...en deed de voorwerpen op de mat verder vliegen.

Ballonnen verder blazen...

... en een rolletje laten rollen door middel van de wind van een fietspomp waren leuke activiteiten

Spelen met ballonnen was heel erg leuk.

De eendjes mochten een ballon bekleven met gekleurd papier...

...en maakten een ballonnenmannetje.

Juf. Conny bracht ons het leuke nieuws dat de ballon van Milan helemaal tot in Duitsland gevlogen was en dat er een mooie brief in het Duits geschreven aangekomen was.

Ook de kaartjes van Junia en Zoë kwamen reeds terug!

Onze bijtjes werkten ijverig aan een luchtballon.

Eerst een ballon bekleven met papier-maché...

...dan een bakje versieren...

...en dan de ballon nog schilderen...

...en hier zie je het resultaat!

We keken naar de lucht en de wolken...

...en gingen op bezoek in de tuin van Kylian en Jesse om de vogels te bekijken.

Omdat we zo graag dansen leerden we de vogeltjesdans.

Onze bloempjes mochten een zonnetje knutselen...

...en een vlieger kleven...

De eendjes maakten een schilder- en kleefwerkje over de wolken.

Woorden naleggen met letters vinden onze bijtjes ook erg leuk.

 
In de lagere school gaan de kinderen van de eerste graad leren over het weer en de ruimte.
De opa van Jens bracht een echte telescoop mee naar onze klas. Daar mochten we allemaal eens door kijken.
Wist je dat je door een telescoop nooit naar de zon mag kijken?
We maakten met de opa van jens ook een raket naar de maan. Eerst hebben we een ballon opgeblazen.  Deze plakten we (niet dichtgebonden) aan een rietje dat rond een touw zit.
Wanneer je de ballon dan loslaat "vliegt" hij langs het touwtje omhoog ... naar de maan!
 
De kinderen van de tweede graad gaan de gezonde toer op. Zij leren over ‘gezonde’ lucht en gaan regelmatig in alle klassen de kwaliteit van de lucht controleren.

De kinderen ervaren hoe een astma-aanval voelt. Neus dichtknijpen, ademen door een rietje en hierbij tien kniebuigingen maken.

 

In de derde graad doen ze een hoekenwerk over de verschillende klimaten ter wereld. Ze gaan onze ademhaling en die van de dieren bestuderen en maken kennis met reanimatietechnieken.

Tijdens onze projectweken i.v.m. thema lucht, leerden de kinderen heel wat bij over het weer en dit via een hoekenwerk. Ze verkenden met hulp van prenten, boeken, foto's en het internet hoe het weer van ons verschilt met dat van op andere plaatsen ter wereld. Er werd ook gekeken naar de aanpassingen die de mensen, dieren en natuur doen om te kunnen overleven in die bepaalde weersomstandigheden. We leerden over het zeeklimaat, woestijnklimaat, mediterraan klimaat, tropisch klimaat, landklimaat, ijsklimaat en het steppeklimaat. Een leerrijke tocht over de continenten heen!

TERUG

 

We sloten ons jaarthema "De geheimen van moeder natuur" af met het project water.
Op vrijdag 15 mei openden we dit project met Drup en Drap, twee waterdruppels.

Drap, de vieze, vuile druppel is een beetje verliefd op Drup, de mooie, blauwe, propere druppel. Maar Drup wil geen vriendje zijn van Drap zolang Drap zo vies en vuil is.
Aha, hier konden de kinderen Drap wel helpen. Er werd een vragenspel gespeeld. Voor elk goed antwoord werd Drap beetje bij beetje opnieuw een mooie, propere, blauwe druppel.

En zo zwommen Drup en Drup als twee dikke vriendjes opnieuw de wijde wereld in.

Ook voor dit thema staat er in de klassen weer heel wat te gebeuren.
 

De kleuters van de eerste kleuterklas gaan werken rond zwemmen (kledij, speelgoed,…), in bad gaan en zich wassen. Op het laatst gaan zij ook toveren met water: water kleuren, zeepbellen maken, …

   
 

De tweede kleuterklas gaat werken rond leeg, half vol en vol. Ze bekijken wat er op water drijft en wat er zinkt. Ze experimenteren met modder en zeep. Ze maken kleurenbellen en leren wat meer over vissen en schaaldieren.

Tijdens het project water kwam juf Iris bij ons in de klas leuke dingen doen.

Geniet maar mee van het resultaat!

Spelen, poetsen en blazen met water en zeep.

Knutselen van visjes voor een groepswerk.

Muziek maken met flessen water.

Stempelen met waterballonnen.

Boten ontwerpen en spelen op het strand.

Op schattenjacht met piraat Iris.

Smullen van lekkere ijsjes met fruitsla als afsluiter.

 

De kleuters in de derde kleuterklas gaan leren over water om te leven en om proper te maken. Zij bekijken ook wat drijft en zinkt op water. Ze gaan flessen vullen, piratenattributen knutselen, in een piratenschip spelen en zelfs een boodschap in een fles steken…

Tijdens ons project van water deden we proefjes met water.
We vulden een glas met water en aarde en maakten een lange sliert van keukenrol. Deze hingen we in het glas met vuil water en ook in 2 lege glazen,
         na enkele dagen zagen we dat het resultaat van het proefje, kijken jullie mee?


Ook zeer leuk ....flessen vullen volgens opdracht.

 

Het thema piraten sprak de kleuters erg aan, kijk maar mee naar wat er te beleven was:

De jongens knutselden een piratenhoed.

De meisjes een piratensjaaltje voor op het hoofd.

De schatten naar de schatkist brengen op een wel heel speciale manier.

In de schminkhoek littekens natekenen.

Een piratenboot schilderen.

Een schrijfoefening van golven en vissen.

Samen een piratenboot in elkaar bouwen met blokken.

Als echte piraten in onze piratenboot spelen.

 
De leerlingen van de eerste graad gaan wat meer leren over dieren in en rond het water, over boten en zij gaan ook eens bekijken wat er op het strand zoal allemaal te zien is.
   
 

De leerlingen van de tweede graad bekijken de waterlopen en rivieren in België en ook onze kustlijn. Ze staan hier ook stil bij watervervuiling. Ze maken identiteitskaarten aan van de dieren in de zee en op het strand.

   
 

De derde graad staat stil bij het gebruik en verbruik van water, bij waterverspilling en watervervuiling. Zij bekijken hoe water drinkbaar wordt gemaakt en hoe het dan uiteindelijk uit onze kraan stroomt. Verder leren zij over onze kuststeden, een beetje geschiedenis van onze kust, het toerisme daar, het ontstaan van eb en vloed. Ze bekijken ook het dierenleven in en rond de zee.

   
 

TERUG